De ce unele bilete de avion sunt scumpe chiar dacă le cumperi cu un an înainte. Metoda prin care companiile aeriene stabilesc prețurile

01 iul. 2025
De ce unele bilete de avion sunt scumpe chiar dacă le cumperi cu un an înainte. Metoda prin care companiile aeriene stabilesc prețurile
Foto: omnichannel communication network

Cu siguranță multe persoane au ajuns în situația în care au vrut să cumpere bilete de avion din timp, dar au observat că sunt mai scumpe decât se așteptau.

În general se spune că e bine să îți rezervi zborul din timp dacă vrei să economisești bani. De asemenea, sunt unele zile din săptămână când poți să găsești bilete de avion mult mai ieftine.

Ce faci însă dacă într-adevăr vrei să-ți planifici vacanța din timp, dar prețurile sunt piperate? De ce aleg companiile aeriene să facă așa ceva și pe ce se bazează?

Unele bilete de avion rămân scumpe chiar dacă le cumperi cu mult timp înainte din mai multe motive legate de modul în care companiile aeriene stabilesc prețurile.

În primul rând, algoritmii de tarifare folosesc cererea estimată pentru acea perioadă și acea rută. Cu alte cuvinte, dacă este o destinație populară sau sezon de vârf, adică vacanțe de vară, sărbători, evenimente mari, prețurile vor fi ridicate încă din start.

Companiile știu că mulți oameni vor rezerva oricum, deci nu au motive să reducă tariful. Al doilea motiv este legat de cotele alocate pe clase tarifare.

De ce unele bilete de avion rămân scumpe indiferent de perioada în care le cumperi

Mai exact, fiecare zbor are un număr limitat de locuri la cel mai mic preț. Dacă acele bilete ieftine au fost deja cumpărate de alții, inclusiv de agenții de turism sau grupuri, ce rămâne disponibil se vinde automat la clase tarifare mai scumpe, chiar dacă zborul e încă peste câteva luni.

Mai există și factorul rutei. Spre exemplu, pe unele rute monopol sau cu concurență redusă, tarifele sunt în mod natural mai mari pentru că pasagerii nu au alternative.

De asemenea, companiile iau în calcul costurile estimate ale combustibilului și alte cheltuieli. Astfel, dacă ele cresc sau sunt volatile, prețurile biletelor pot fi ridicate de la început pentru a proteja profitabilitatea.

Nu în ultimul rând, unele companii folosesc strategii de „yield management”. Practic acestea testează constant cât de mult sunt dispuși clienții să plătească pe un anumit zbor și ajustează prețurile în timp real, uneori menținându-le sus dacă observă că rezervările se fac bine chiar și cu tarife mari.